1930-luvun loppupuolelta eteenpäin ilmestyi Omin käsin-lehti, joista etsisin vanhoja himmelin ja olkitöiden malleja. Lehdet näyttivät olevan saavuttamattomissa…

Kysytty

1930-luvun loppupuolelta eteenpäin ilmestyi Omin käsin-lehti, joista etsisin vanhoja himmelin ja olkitöiden malleja. Lehdet näyttivät olevan saavuttamattomissa. Ylipäätään, onko ko. lehdissä ollut näitä malleja? Jos on, missä?
Toinen kysymys; onko Karjalassa luovutetulla alueella olleet omat himmelimallinsa vaiko lainkaan vai onko himmeliperinne ollut yhteinen muun Suomen kanssa?

Vastaus

Vastattu

Selasin Helsingin kaupunginkirjaston Pasilan varastosta Omin käsin-lehtien vuosikerrat 1938- 1944. Numerossa n:o 4 vuodelta 1944 todettiin himmeleitten olevan liian suuritöisiä sota-aikana tehtäväksi. Lisäksi olkikupo tarvittiin muihin töihin. Samassa numerossa on olkitöitten kuvia, muttei ohjeita. Numerossa 2 vuodelta 1944 Tyyne-Kerttu Virkki esittelee työohjeitten kera "Olkityön elvyttäminen Aunuksessa".Kuvissa on oljesta valmistettuja ostoslaukkuja, päähineitä ja erilaisia käyttöesineitä.

  Himmeleistä on ilmestynyt runsaasti ohjekirjoja. Esim. TEKIJÄ    Koski, Eija, kirjoittaja, valokuvaaja.
TEOS    Himmeli / Eija Koski ; valokuvat: Rita Lukkarinen, Eija ja Kari Koski, Minna Jones ; piirrokset: Kaarin Hellman.
Julkaisutiedot    Helsinki : Maahenki, 2017.
Julkaisutiedot    [Tallinna] : Tallinna Raamatutrükikoda
ULKOASU    123 sivua : kuvitettu ; 30 cm

TEKIJÄ    Kuusela, Pirkko, kirjoittaja
TEOS    Himmelikirja / Pirkko Kuusela ; [valokuvat: Jaana Lindfors]
Julkaisutiedot    Vantaa : Moreeni, 2014 (Porvoo : Bookwell)
ULKOASU    128 sivua : kuvitettu ; 27 cm

Olkitöitten ohjeita löytyy seuraavasta kirjasta :

TEKIJÄ    Väisänen, Pirjo
TEOS    Olkityöt / Pirjo Väisänen ; [valokuvat: Patrik Rastenberger]
Julkaisutiedot    Helsinki : Tammi, 2013 (painettu EU:ssa)
ULKOASU    191 sivua : kuvitettu ; 25 cm

Himmeli ei ole ollut alunperin pelkkä koriste, vaan sillä on taattu hyvää satoa seuraavaksi vuodeksi. Mitä isompi himmeli, sitä parempi sato.

Rajan taakse jääneessä Karjalassa, himmelit koristeltiin usein nauhan palasilla, killtävillä papereillä ja kankaanpalasilla. Himmeli ei ollut vain joulukoriste,

se sai olla esillä kesään asti.