1800-luvun puolivälissä on ollut woimailuna "sylipaini", "rinnuspaini", "suolipaini" ja "wyöstäheitto" Voisko noihin termeihin löytyä jostain selvennystä?

Kysytty

1800-luvun puolivälissä on ollut
woimailuna "sylipaini", "rinnuspaini", "suolipaini" ja "wyöstäheitto"

Voisko noihin termeihin löytyä jostain selvennystä?

Vastaus

Vastattu

Sylipainilla tarkoitetaan syliottein painimista. Sitä on kutsuttu myös ristipainiksi. Suolipaini ei ole erillinen laji, vaan yksi sylipaini-nimityksen alueellisista varianteista. Rinnuspainissa vastustajaa tartutaan rinnuksista kiinni. Vyöstäheitossa (myös vyöpaini ja housunkauluspaini) vastustajaa tartutaan housunkauluksesta tai vyöstä.

Lähteet:
Maximilian Stejskal, Folklig idrott
Nykysuomen sanakirja