17.12.2020 kysyttiin palstalla seuraavaa: "minkä niminen ja kenen kirjoittama on tämä runo: älä hätäile poikani isä tulee kun joutaa ja ehkä jo piankin sua…

Kysytty

17.12.2020 kysyttiin palstalla seuraavaa: "minkä niminen ja kenen kirjoittama on tämä runo: älä hätäile poikani isä tulee kun joutaa ja ehkä jo piankin sua polvellaan soutaa,"
Kirjastonhoitaja ei osannut vastata tähän. Minäkään en tiedä kirjoittajaa ja olen sitä yrittänyt selvittää. Runo esitettiin Suomen itsenäisyyspäivän juhlassa sinä vuonna, jolloin juhla vietettiin Tampere-talossa. Ehkä rouva Jenni Haukio tietäisi vastauksen mutta en tiedä, miten voisin sitä häneltä kysyä. Osaisiko kirjastonhoitaja auttaa asiassa. Runo on aivan ihana ja muistan sen lopunkin, joka meni suunnilleen näin: "ja eräänä iltana hämyssä illansuun, isä saapuikin kotiin, tuli valkeessa arkussa, eikä mennyt enää sotiin".

Vastaus

Vastattu

Hei,

kyseessä on Inkeri Hynysen Hämärissä niminen runo, jokä löytyy Olavi Paavolaisen toimittamasta runokokoelmasta Täältä jostakin - Suomen kenttäarmeijan runoja.