16-vuotias poika on hiljattain kiinnostunut filosofiasta. Mitkä filosofiaa käsittelevät kirjat sopisivat nuorelle? Nuori lukee mieluiten mangaa, joten…

Kysytty

16-vuotias poika on hiljattain kiinnostunut filosofiasta. Mitkä filosofiaa käsittelevät kirjat sopisivat nuorelle? Nuori lukee mieluiten mangaa, joten löytyisikö tästä kategoriasta jotain sopivaa? Kieli voi olla suomi tai englanti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mangamuotoista filosofiateosta en valitettavasti ainakaan kirjaston kokoelmista löytänyt. Tietysti monet mangasarjat itsesään esittelevät japanilaista elämänfilosofiaa, hyvän ja pahan välistä taistelua ja uskonnollista ajattelua. Esimerkiksi Osamu Tezukan Buddha-sarja esittelee buddhalaisuuden perustajan elämää ja ajattelua. Valitettavasti sarja on osittain kadonnut kirjastosta. Keräsin listaan jotain muita filosofiaan konkreettisesti johdattavia kirjoja.

Suomen tietokirjailijat ry jakoi taannoin nuorille (yläkoululaisille ja lukiolaisille) sopivia tietokirjavinkkejä. Listan kirjoista filosofiaan liittyviä kirjoja ovat esimerkiksi:

  • Jakonen, Jukka-Pekka : Kokonaisuuden näkemisen taito - johdatus integraaliseen ajatteluun. Basam Book, 2017
  • Kari Enqvist & Janne Saarikivi : Ainoa, mikä jää - keskustelukirjeitä. WSOY, 2017
  • Filosofia,  toimittanut David Papineau. Ajatuskirjat, 2010. - hauskasti kirjoitettu yleisfilosofia
  • Pries, David: Logiikka. niin & näin, 2017. Johdatus logiikan perusteisiin.
  • Eväsoja, Minna : Shoshi - aloittajan mieli (2018). Suomalaisen Japani-tutkijan kirjoittama johdanto japanilaiseen filosofiaan.
  •

  Lisää tietokirjailijoiden suosituksia: https://www.kirjasampo.fi/fi/sivupiiri-tietokirjoja-ylakouluun-ja-lukioon

Muita uusia filosofiakirjoja:
Rutgar Bregman : Hyvän historia - ihmiskunta uudessa valossa (2020). Kirja pohtii ihmisyyden olemusta valoisasti. Selkeästi ja mukaansatempaavasti kirjoitettu.
Richard Osborne : Filosofia aloittelijoille. Julkaisija Eurooppalaisen filosofian seura, 2019.  (sarjakuvamuotoinen filosofiaopas). Kirja esittelee sarjakuvamuodossa länsimaisen filosofian keskeiset filosofit ja virtaukset.

Romaaneja, joissa puhutaan filosofiasta:

  • Eco, Umberto : Ruusun nimi (1986). Salapoliisiromaanin muotoon kirjoitettu koukuttava klassikko, jossa keskustellaan keskiajan filosofiasta.
  • Gaarder, Jostain : Sofian maailma (2009) . Nuortenromaani, jossa nuori tyttö käy kirjeiden avulla länsimaisen filosofian historiaa läpi.
  • Yoshino, Genzaburo : How do You live. (2021). Japanilainen klassikkolastenkirja pohtii elämisen suuria kysymyksiä.