Sotakirjallisuutta 11-vuotiaalle

Kysytty

Hei

11-vuotias tyttöni on lukenut Maailma Sodassa kirjasarjaa ja Olavi Paukkunen Päämajan tiedustelija-kirjan ja haluaisi lukea lisää sotakirjallisuutta, mutta minua epäilyttää etten anna sellaista, mikä ei sovi tämänikäisen tytön silmille. Sotatapahtumat ja ihmisten ampumiset yms muut faktat menee, mutta en haluaisi että on sovinistista ns mieshuumoria (juopporeisuja, naisia tms), mitä käsittääkseni toisen maailmansodan sotafiktiossa ainakin osassa on. Pieni määrä kiroilua ei haittaa, mutta tappamisen glorifiointia en haluaisi. Olisiko teilllä ehdotuksia, mitä voisin lainata tytölle? Hankala, kun omat lukemani toisen maailmansodan kirjat ovat jo vähän raskaampaa tietokirjallisuutta, joka on vielä liian raskaslukuista tytölle. Ben McIntyren kirjoista tyttökin varmaan pitäisi, mutta tosissaan ne ovat vielä vähän liian raskaita lukea.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin lukuvinkkejä.

Maailma sodassa -sarjan tyylisestä Eurooppa liekeissä -sarjasta voisi löytyä kiinnostavaa luettavaa.

Suomalainen hävittäjälentäjä Joppe Karhunen on kirjoittanut lukuisia teoksia, esimerkiksiTaistelulentäjän muistelmat.

Jorma Kurvisen vuonna 1981 ilmestynyt nuortenromaani Pako on tositapahtumiin perustuva kertomus 16-vuotiaan Paavosta ja 12-vuotiaan Matista toisen maailmansodan aikaisessa Lapissa. Vankileiriltä paenneet saksalaissotilaat ottavat pojat panttivangeiksi ja pakottavat heidät oppaikseen.

Lasse Raustelan vuosina 1979-1989 julkaistu kuusiosainen nuortensarja (Taivaansavut, Isonkallion varjo, Mikkolanmäki ampuu, Myrskyn silmä, Palavat yöt, Vahdinvaihto) kertoo turkulaisten Talvelan poikien elämästä sotien ja välirauhan aikaan.

Anne Frankin päiväkirja on sotaan liittyvistä kirjoista todellinen nuortenklassikko. Siitä ilmestyi 2019 myös Ari Folmanin erinomainen sarjakuvasovitus.

Keskitysleiriltä selviytynyt Hédi Fried kiersi kouluissa vuosikymmenten ajan kertomassa kokemuksistaan. Hän kokosi lasten ja nuorten kohtaamisten pohjalta kirjan Kysymyksiä joita minulle on esitetty keskitysleiristä.

Michael Morpurgon Sotahevonen on hieno kirja, joka kertoo ensimmäisestä maailmansodasta hevosen silmin.

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Entä Kunnon sotamies Sveik?

Välskärin kertomukset, kertoo 30 vuotisesta sodasta ja maagisen kuninkaan sormuksen tarinan. Jos "Taru sormusten herrasta" kiinnostaa, niin tuo Välskärin kertomukset on paljon parempi ja realistisempi, ja perustuu historiallisiin tositapahtumiin. Vaikka eihän nykylapset enää historiasta välitä mitään tietää...