10. tammikuuta 2023 näköjään Windows 8.1-järjestelmän tuki loppuu. Miten päivitys uudempaan Windowsiin yksinkertaisimmillaan hoituu ja paljonko se maksaa?

Kysytty

10. tammikuuta 2023 näköjään Windows 8.1-järjestelmän tuki loppuu. Miten päivitys uudempaan Windowsiin yksinkertaisimmillaan hoituu ja paljonko se maksaa?

Vastaus

Vastattu

Microsoftin omien tukisivujen mukaan Windows-käyttöjärjestelmän päivittäminen versioista 7 tai 8.1 versioon Windows 10 onnistuu hankkimalla Windows 10 -käyttöjärjestelmän.

Uuden käyttöjärjestelmän hinta vaihtelee asennettavista ominaisuuksista sekä järjestelmää myyvistä kauppiaista riippuen noin 10–200 euron välillä. Näissä kuitenkin kannattaa olla tarkkana, millä tavalla käyttöjärjestelmä toimitetaan. Toimitustavat vaihtelevat, järjestelmä voidaan toimittaa esimerkiksi USB-tallennuslaitteella tai sähköpostin kautta aktivoitavalla lisenssikoodilla.

Käyttöjärjestelmiä ei voi päivittää enää ilmaiseksi Windows 10 -versioon, koska Microsoftin mukaan "Windows 10:n maksuton päivitysmahdollisuus Windows 10:n hankinta (GWX) -sovelluksella päättyi 29. heinäkuuta 2016."

Lähteet:

Microsoft-tuki – Windows 10:een päivittäminen: Usein kysytyissä kysymyksissä: https://support.microsoft.com/fi-fi/windows/windows-10-een-p%C3%A4ivitt%C3%A4minen-usein-kysytyiss%C3%A4-kysymyksiss%C3%A4-cce52341-7943-594e-72ce-e1cf00382445 (Tarkistettu 5.12.2022)

Windows 10 Home -käyttöjärjestelmien hintaseuranta:
https://hintaseuranta.fi/ohjelmistot/microsoft-windows-10-home-suomenkielinen/3646288 (Tarkistettu 5.12.2022)

2 ääntä

Kommentit

Täytyy ottaa huomioon myös se, että Windows 10 ei toimi kaikissa vanhoissa koneissa, ja jos joutuu ostamaan uuden koneen, kannattaa samantien ostaa sellainen, jossa myöskin Windows 11 toimii. Ihan kaikkein helpoin tapa tehdä päivitys uuteen Windows-versioon on ostaa uusi kone.

Windows 8.1 pystyi päivittämään ilmaiseksi 10 versioon jopa vuoden 2023 syksyyn asti! Ei kannata jakaa väärää tietoa!