10.5.1974 esitettiin TV1:ssä elokuva Valitettava tapaus eli jugoslavialainen Dogadaj (Vatroslav Mimica, 1969). Se perustuu Tsehovin novelliin, joka…

Kysytty

10.5.1974 esitettiin TV1:ssä elokuva Valitettava tapaus eli jugoslavialainen Dogadaj (Vatroslav Mimica, 1969). Se perustuu Tsehovin novelliin, joka englanninkielisenä on nimeltään An Adventure (A Driver's Tale).
https://americanliterature.com/author/anton-chekhov/short-story/an-adve…
Minulla on Tsehovien novellikokoelmia kaksi, mutta niistä en löytänyt kertomusta. Mahtaakohan olla suomennettu sitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Englanninkielisen novellin nimen perusteella etsin alkuperäisen nimen: Происшествие. Hakupalvelu Finna.fi:stä sain tulokseksi kaksi e-artikkelia. Toinen novellin käännös v. 1904 on nimeltään Tapahtuma metsässä ja toinen v. 1905 on nimeltään Sattuma. Novellit on julkaistu sanomalehdissä eikä niitä ole painettuna. Muita käännöksiä en löytänyt.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Täydellinen vastaus, varsinkin kun sisälsi vielä linkitkin kyseisiin 1904 ja 1905 ilmestyneisiin sanomalehtiteksteihin. Kyllä saa olla ylpeä kirjastolaitoksesta ja Kokkolan omasta kaupunginkirjastosta. Kiitos ja hyvää joulun odotusta, toivoo Hannu Björkbacka