1. Raiskaavatko eläimet toisiaan? Jos raiskaavat, niin mitkä eläimet raiskaavat ja mitkä eläimet eivät raiskaa? 2. Harrastavatko eläimet seksiä muuten kuin…

Kysytty

1. Raiskaavatko eläimet toisiaan?

Jos raiskaavat, niin mitkä eläimet raiskaavat ja mitkä eläimet eivät raiskaa?

2. Harrastavatko eläimet seksiä muuten kuin lisääntymistarkoituksessa?

Esim. Jos eläimen lisääntymiskyky on loppu, niin harrastaako se seksiä sen jälkeen?

3. Harrastavatko eläimet itsetyydytystä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykykäsityksen mukaan eläinten seksuaalisuus ilmenee hyvin monin tavoin, eikä seksiin eläimillä kuten ihmisilläkään liity läheskään aina suvunjatkamistarkoitusta. Myös raiskauksia ja masturbaatiota esiintyy eläimillä yleisesti. En löytänyt mitään yksiselitteistä luetteloa niistä eläinlajeista joilla näitä toimintoja tavataan tai ei tavata, eikä asiaa liene vielä edes tutkittu niin paljon, että kattavia listoja voitaisiin julkaista.

Perusvastaukset kysymyksiisi löydät kuitenkin esim. seuraavista linkeistä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/El%C3%A4inten_seksuaalisuus

http://www.hs.fi/ihmiset/a1384151395229

http://uutiset.helsinki.fi/2013/10/18/seksuaalisuus-ei-ole-ihmisen-yksi…

Jos kaipaat perusteellisempaa tietoa asiasta, suosittelen tutustumaan esimerkiksi seuraaviin teoksiin:

Tekijä Forsyth, Adrian
Teoksen nimi Tikanpojan luonto : seksi ja lisääntyminen eläinmaailmassa / Adrian Forsyth ; [suom. Ilona Sevelius]
Julkaisutiedot [Espoo] : Weilin + Göös, 1989

Tekijä Judson, Olivia
Teoksen nimi Tohtori Tatjanan seksineuvoja koko luomakunnalle / Olivia Judson ; suomentanut Iiris Kalliola
Julkaisutiedot Helsinki : Tammi, 2005 (Jyväskylä : Gummerus Kirjapaino)