1. Mitä muita Wieniläisklassisia säveltäjiä on ollut kuin Haydn, Mozart, Beethoven? 2. Mitä tarkoittaa elektroakustinen musiikki?

Kysytty

1. Mitä muita Wieniläisklassisia säveltäjiä on ollut kuin Haydn, Mozart, Beethoven?
2. Mitä tarkoittaa elektroakustinen musiikki?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1. Wieneliläisklassismilla tarkoitetaan 1700-luvun lopun ja 1800-luvun alun klassismin kaudella vaihetta, jollloin suuntauksen tyylilliset piirteet olivat selkeimmillään Wienissä vaikuttaineiden säveltäjien tuotannossa.

Mozartin, Haydnin ja Beethovenin lisäksi kaupungissa vaikuttaineisiin tuon aikakuden säveltäjiin kuuluvat mm. Haydnin veli Michael Haydn, Christoph Willibald Gluck, Carl Ditters von Dittersdorf, Domenico Cimarosa sekä Johann Nepomuk Hummel. Muuallakin Euroopassa sävellettiin toki samoihin aikoihin klassismin tyyli-ihanteiden mukaisesti.

2. Elektroakustisella musiikilla tarkoitetaan musiikkia, joka on 1900-luvun alusta lähtien tuotettu ei-perinteisillä instrumenteilla eli lähinnä sähköisten instrumenttien avulla - ensiksi analogisesti ja nykyään pääosin digitaalisesti tietokoneilla.

Elektroakustista musiikkia voidaan toteutustavan mukaan jaotella vielä useisiin alaluokkiin kuten esimerkiksi konkreettiseen musiikkiin (luonnonääniä ja ihmisen aiheuttamia keinotekoisia ääniä), nauhamusiikkiin, elektronimusiikkiin sekä tietokonemusiikkiin.