1 kysymys: Enontekiön nimismiehenä v.1876-1892 oli Bäcklund Karl (Kaarlo Petter), minkä niminen oli hänen apulainen (rättäri/kyytirättäri)? Pohjois-Suomessa…

Kysytty

1 kysymys:
Enontekiön nimismiehenä v.1876-1892 oli Bäcklund Karl (Kaarlo Petter), minkä niminen oli hänen apulainen (rättäri/kyytirättäri)?
Pohjois-Suomessa rättäri/kyytirättäri oli käytössä 1800-luvun loppuun saakka.
2 kysymys:
Saiko 1800-luvulla aviottoman lapsen synnyttänyt nainen olla kummina?
Oliko asia papin päätettävissä?

Vastaus

Vastattu

1. Enontekiön rättärinä tuona aikana oli Juho Pietari Välitalo. Tieto löytyy Ritva Kyllin teoksesta Saamelaisten kaksi kääntymystä (2012).

2. Suoranaisesti aviottomien äitien kummina olosta ei tunnu löytyvän tietoa tai mainintaa. Jotakin voi kuitenkin päätellä yleensä kummina olon ehdoista 1800-luvulla. Vuoden 1869 kirkkolaki määrittelee, että kummien tulee olla "evankelis-luterilaisen kirkon jäseniä, ehtoollisella käyneitä ja elämässään nuhteettomia". Viime mainittu on pudonnut pois nykyisestä kirkkolaista, mutta se oli mukana vielä vuoden 1963 laissa. (Lähde Pentti Lempiäinen 2004: Pyhät toimitukset.)