1) Kuinka monta uutta kirjaa tulee viikossa kirjastoon asiakkaiden käyttöön? 2) Ketkä merkitsevät kirjat kirjaston kirjoiksi? 3) Kuinka monta hyllymetriä…

Kysytty

Hei,

1) Kuinka monta uutta kirjaa tulee viikossa kirjastoon asiakkaiden käyttöön?
2) Ketkä merkitsevät kirjat kirjaston kirjoiksi?
3) Kuinka monta hyllymetriä Helsingin kaupungin kirjastolla on kirjoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1. Kysymyksestäsi ei selvinnyt, mitä kirjastoa tarkoitat. Siksi vastaukseni on kovin yleinen ja käsittelee Helsingin kaupunginkirjastoa yleensä. On vähän vaikea sanoa, kuinka monta kirjaa kirjastoihin saapuu viikossa. Viikot ovat tässä asiassa kovin erilaisia.  Helsingin kaupunginkirjastossa on pääkirjasto, 37 sivukirjastoa, kaksi kirjastoautoa ja kuusi laitoskirjastopistettä. Näihin kaikkiin yhteensä hankittiin viime vuonna 148 089 kirjaa. Viikossa kirjoja siis saapui kaikkiin kirjastoihin yhteensä monta tuhatta, mutta viikot ovat erilaisia ja kirjastot eri kokoisia.

2. Helsingin kaupunginkirjastossa aineiston hankinta on keskitetty. Pasilassa toimii Kirjastoverkon yhteiset palvelut -yksikkö. Se  hoitaa aineiston hankinnan ja vastaa kirjojen uutuusaineiston tietojen viennistä Helmet-tietokantaan.

3. Tällä hetkellä Helsingin kaupunginkirjaston eri pisteissä ja varastoissa on aineistoa noin 34 500 m, eli 34,5 km. Tästä aineistosta noin kolmannes, eli 10 900 m on lainassa.

Lähteitä:

Suomen yleisten kirjastojen tilastot : https://tilastot.kirjastot.fi/
Kulttuuri ja vapaa-aika - Kirjaston palvelukokonaisuus : https://www.hel.fi/kulttuurin-ja-vapaa-ajan-toimiala/fi/tietoa-meista/kirjaston-palvelukokonaisuus/

0 ääntä

Kommentit

Siis paljonko aineistoa eri pisteissä ja varastoissa onkaan metreissä ja kilometreissä?