Pitääkö toimistotyöntekijän työhuoneessa lain mukaan olla ikkuna ulos?
Vastaus
Kirjastonhoitaja ei ole lakiasiantuntija, joten vastaus perustuu ainoastaan löytämiini lähteisiin. Työturvallisuuslaissa (738/2002) sanotaan, että työhuoneen tilavuuden ja pinta-alan tulee olla riittävä. Siellä tulee olla myös riittävästi tilaa työn tekemistä ja työn vaatimaa liikkumista varten (33§). Valaistuksesta sanotaan, että työpaikalla tulee olla työn edellyttämä ja työntekijöiden edellytysten mukainen sopiva ja riittävän tehokas valaistus ja sinne on mahdollisuuksien mukaan päästävä riittävästi luonnonvaloa (34§). Myös valtioneuvoston asetuksessa työpaikkojen turvallisuus- ja terveysvaatimuksista (577/2003) on maininta, että työpaikkana käytettävä maanalainen tila, ikkunaton rakennus tai rakennuksen osa tai muu sellainen työpaikka, jossa työntekijät ovat erityisen alttiina vaaralle keinovalaistuksen joutuessa epäkuntoon, on varustettava riittävällä varavalaistuksella.
Siten vaikuttaisi, ettei lainsäädännön mukaan työtilassa tarvitse olla ikkunaa. Työsuojeluhallinnon mukaan hyvässä työtilassa on kuitenkin ikkuna, sopiva lämpötila, toimiva ilmanvaihto ja työn mukainen valaistus. Lisäksi työturvallisuuskeskus suosittaa, että taukotilaan tulee järjestää luonnonvaloa, jos työtila on ikkunaton.
Lähteet ja lisätietoa
Työturvallisuuslaki https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020738
Valtioneuvoston asetus työpaikkojen turvallisuus- ja terveysvaatimuksista https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030577
Työsuojelu: Työtilat https://tyosuojelu.fi/tyoolot/tyoymparisto/tyotilat
Työturvallisuuskeskus: Henkilöstötilat https://ttk.fi/wp-content/uploads/2022/12/Henkilostotilat-Opas-henkilos…
Kommentit
Eiköhän ihan kaikki tiedä että "kirjastonhoitaja ei ole lakiasiantuntija"...
Täältähän nimenomaan saa kysyä mistä löytyy tietoa jos ei sitä itse löydä!
Ihan asiallisestihan tuossa on vastattu kysymykseen ja jopa annettu linkkejä paikkoihin, joista kysyjä voi hakea lisätietoa. Ota se herne pois nenästä.
Kommentoi vastausta