Teen tutkimusta tietopalvelun palveluiden kehittämisestä, ja siitä miten palveluita tulisi markkinoida, jotta ne tavoittaisivat kohderyhmänsä tehokkaasti…

Kysytty

Teen tutkimusta tietopalvelun palveluiden kehittämisestä, ja siitä miten palveluita tulisi markkinoida, jotta ne tavoittaisivat kohderyhmänsä tehokkaasti. Tutkimuksessa käytän avuksi kyselytutkimusta. Tämä voi olla hieman kaukaa haettu, mutta luuletteko, että saisin Tilastokeskuksesta tietoa kyselykaavakkeiden laatimiseen (mm. Scaling), ja onko vastaavia tutkimuksia ennen tehty?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoalan tutkimuksissa on viime vuosina pyritty tarkastelemaan toimintoja asiakkaan näkökulmasta. Asiakastyytyväisyystutkimuksia on tehty useita, mutta on vaikeampaa löytää markkinointihenkisiä, organisaatiolähtöisiä tutkimuksia.

LINDASTA (http://linda.linneanet.fi) löytyy useita tietopalvelun kehittämistä koskevia viitteitä, esim. Valtioneuvoston tietopalvelun kehittämisen loppuraportti. LISASTA (Library and Information Science Abstracts) voi hakea kirjastoalan viitteitä. LISAa voi käyttää esim. Helsingin yliopiston kirjastossa.

Teknillisen korkeakoulun täydennyskoulutuskeskuksen informaattikkokurssilaisten opinnäytetyöt löytyvät FENNICASTA (http://fennica.linneanet.fi). Valitaan komentohaku ja kirjoitetaan hakukenttään: erikoistyö AND teknillinen AND korkeakoulu AND Espoo AND täydennyskoulutuskeskus.

Tutkimuksellisia neuvoja voi kysellä Tampereen yliopiston Informaatiotutkimuksen laitokselta, jossa tietopalvelun kehittämistä on tutkittu vuosikausia. Yhteystiedot löytyvät osoitteesta http://www.info.uta.fi

Asiakaskeskeistä markkinointia käsittelevistä kirjoista saattaisi myöskin olla hyötyä. Kannattaa tutustua Christian Grönroosin kirjoihin tai esim. Mark Jenkinsin kirjaan "The customer centered strategy. Thinking strategically about your customers".

Kyselylomaketekniikkaa käsitellään kaikissa sosiaalitutkimuksen menetelmäkirjoissa, mutta myös markkinointitutkimuksen käsikirjoista löytyy tietoa kyselylomakkeista ja arvosteluasteikoista. On myös olemassa kokonaisvaltaisia oppaita kirjastopalveluiden kehittämisestä, esim. Himmelin ja Wilsonin "Planning for results. A public library transformation process."

Tilastokeskuksen palveluista voi lukea heidän kotisivuiltaan, osoitteesta http://www.stat.fi/tk/kk/index.html
Tilastokirjaston materiaali on usein maksullista.

0 ääntä
Oliko vastauksesta sinulle hyötyä?
 
Haluatko jättää uuden kysymyksen? Lähetä se kysymyslomakkeen kautta.

Kommentoi vastausta

Ei muotoiluja

  • Sallitut HTML-tagit: <i> <b> <s>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.