Kirjasto 10:ssa on muuttunut varattujen kirjojen noutotapa. Ennen kirjoissa oli hakijan käyttäjätunnus suurin kirjaimin lapulla helposti näkyvillä ja kirjojen…

Kysytty

Kirjasto 10:ssa on muuttunut varattujen kirjojen noutotapa. Ennen kirjoissa oli hakijan käyttäjätunnus suurin kirjaimin lapulla helposti näkyvillä ja kirjojen nouto oli nopeaa ja vaivatonta.
Nyt kirjat on jaoteltu erillisiin kärryihin varauksen poistumispäivän mukaan. Kirjoja noutavat pyllistelevät useita minuutteja ahtaiden hyllyjen välissä etsien kirjojaan jokaisesta kärrystä ja ennen riittävän kokoisesta noutotilasta on tullut hyvin ahdas. Eikä kirjoja tahdo löytää tekijän eikä kirjan nimen mukaan, ei edes kirjaston oma virkailija, mikä tuli tänään todistettua!
Asun ison Citymarketin vieressä. Kuinka on mahdollista, että Citymarket on onnistunut levittämään tuotteet hyllyihin tuotteiden nimien mukaan, maito, piimä, kerma jne eikä heidän ole tarvinnut levitellä tuotteita viimeisen käyttöpäivän mukaan? Olisihan se helpompaa kaupan työntekijöille tyhjentää päivittäin aina vain yksi hylly pois, jossa ovat vanhentuneet tuotteet? Jos Citymarket kykenee pitämään tuhannet tuotteet hyllyissä asiakkaan kannalta helposti löydettävissä, kuinka kirjastovirkailijat eivät kykene samaan paljon pienemmän kirjamäärän kanssa? Että kirjat löytyisivät hakijan käyttäjätunnuksen mukaan ja silti virkailijat osaisivat poistaa rauenneet varaukset takaisin lainattavaksi.
Kuinka Citymarketissa muuten ollaankaan huomattu, ettei asiakas halua etsiä tuotteitaan viimeisen käyttöpäivän vaan itse tuotteen mukaan, mutta kirjastossa jostain syystä ajatellaan viimeisen varauspäivän olevan asiakkaalle tärkeä? Asiakkaana tiedän, ettei varauspäivä kiinnosta lainaajia ollenkaan.
Kirjasto 10 virkailijat pahoittelivat, kuinka paljon virkailijoilla on mennyt aikaa hakijan käyttäjätunnuksen kertovan lapun laittamiseen kirjojen väliin, koska kävijöitä on paljon ja kirjasto on suosittu. Viereinen Citymarkettikin on suosittu paikka, mutta hepä ovatkin iloisia siitä, että heillä käy asiakkaita. Kuinka Citymarketissa ei koskaan valiteta siitä, että työntekijöillä menee aikaa hyllyjen täyttämiseen uusilla tuotteilla, jotka asiakkaat ovat ostaneet? Kuinka Citymarketissa asiakkaat eivät ole ongelma, mutta kirjastossa ovat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuitittomiin varauksiin ei ole siirrytty asiakkaiden kiusaksi vaan siksi, että tietosuojavaltuutetun mukaan asiakkaiden nimet eivät saa näkyä noin vain varausten väleissä. Yksi mahdollisuus on toki käyttää aliaksia, jotka asiakkaiden lempinimiä tai mitä tahansa heidän keksimiään sanoja, mutta olisi valtava tuo luoda yksitellen jokaiselle asiakkaalle tuollainen tunnus.

Lisäksi uudistuksessa on haluttu päästä eroon valtavasta määrästä paperia, joka kuluu vuosittain varausten väliin laitettaviin kuitteihin. Tosin pian asiakas voi myös saada lainausautomaatilta kuitin, jossa näkyvät hänen varauksensa, niiden viimeiset noutopäivät ja tekijän tai teoksen nimi, jonka mukaan kirja on järjestetty viimeisen noutopäivän kohdalle. Se varmasti helpottaa varausten löytymistä, vaikka monet katsovat ne suoraan älypuhelimestaan. Luultavasti kokonaisuutena paperia kuluu paljon entistä vähemmän.

Toki työntekijöiden on helpompi myös poistaa vanhentuneet varaukset, kun ne ovat viimeisen noutopäivän mukaan järjestyksessä, mutta se on tosiaan vain yksi puoli tässä uudistuksessa. Pelkästään sen vuoksi tuskin olisi uuteen järjestelmään edes menty, ja itse asiassa pienemmissä kirjastoissa varaukset saattavatkin olla kaikki yksissä aakkosissa ilman noutopäiväjärjestystä.

Jos keksit jonkin vaihtoehtoisen ja paremman noutotavan, jossa asiakkaiden nimiä ei ole näkyvillä, otamme idean vastaan mielellämme. Nimiä ei kuitenkaan voida enää laittaa näkyviin.

Välitän Kirjasto 10:lle palautteesi noutotilan ahtaudesta.

Uudistuksesta löytyy pieni uutinen osoitteesta http://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/Uutispalat/Muutoksia_va….

0 ääntä
Oliko vastauksesta sinulle hyötyä?
 
Haluatko jättää uuden kysymyksen? Lähetä se kysymyslomakkeen kautta.

Kommentit

Olisko vaikeaa luoda kirjastojärjestelmään ohjelmanpätkää, joka varatessa
1. vaatii aliaksen luomisen
2. jos alias on jo luotu, muistuttaa asiakasta, että aliaksesi on tämä ja tämä, nouda varaus tätä käyttäen
3. muistuttaa vielä saapumisilmoituksessa aliaksesta.

Tampereella on jokaiselle asiakkaalle "arvottu" oma pysyvä numerosarja, joka on nimen sijasta noudettavan kirjan välissä.

Kommentoi vastausta

Ei muotoiluja

  • Sallitut HTML-tagit: <i> <b> <s>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.