Nummisuutarit-näytelmä. Nummisuutarin Esko luulee menevänsä naimisiin Karrin Kreetan kanssa vaikka kyseessä on vain Karrin isännän ja Eskon isän, Topiaksen…

Kysytty

Nummisuutarit-näytelmä.
Nummisuutarin Esko luulee menevänsä naimisiin Karrin Kreetan kanssa vaikka kyseessä on vain Karrin isännän ja Eskon isän, Topiaksen pilapuhe.
Tosin Topias ei tiedä kyseessä olevan vain leikkiä.
Mutta miten ihmeessä suutarin tuikea Martta ja jopa kanttori Sepeteus menivat tähän halpaan?
En tajua sitä, selittäkää te minulle. Mainio näytelmä mutta tuo seikka pilaa koko jutun. Luulisi, että Martta olisi käynyt morsianta katsastamassa tai olisi odottanut, että Kreeta käy talonkatsojaisissa.

Vastaus

Vastattu

Seikkaperäinen analyysi Nummisuutareista sisältyy Aarne Kinnusen kirjaan Aleksis Kiven näytelmät : analyysi ja tarkastelua ajan aatevirtausten valossa. Ehkäpä tähän tutustuminen voisi tuoda selkoa näytelmän tapahtumiin.

Martan tapauksessa kyse näyttäisi Kinnusen mukaan olevan rahan sokaisevassa voimassa: "Muuan korpraali oli testamentannut melkoisen rahasumman, 500 riksiä, annettavaksi joko Eskolle tai Jaanalle riippuen siitä, kumpi ensin avioituu. Ilmeisesti korpraali oli toivonut Eskon ja Jaanan avioliittoa, mutta Jaana ei huoli Eskoa, vaan rakastaa seppä Kristoa. Alkaa kilpailu rahasta. Topias ja Martta yrittävät naittaa Eskon naapurikylän Kreetalle, Karrin kasvatille." (s. 113)

Sepeteuksesta puhuttaessa vaikuttaa siltä, että kanttorin asennoituminen kytkeytyy tämän maailmankatsomukseen. Kinnunen näkee Sepeteuksen roolin Nummisuutareissa eräänlaisena tulkkina: "tapahtuu jotakin, ja hän selittää mitä on tapahtunut. Toisin sanoen: ikuisen maailmanjärjestyksen voima on niin suuri, että se toimii ihmisestä riippumatta. Maailmanjärjestyksen toteutuminen on väistämätön." – "'Nummisuutarien' tapahtumat ovat Sepeteukselle esimerkki suuren maailmanjärjestyksen toteutumisesta konkreettisissa, arkipäiväisissä tapauksissa. Hän näkee tässä ja nyt käytävän ja käydyn ikuista oikeuden ja vääryyden välistä taistelua, jossa 'taivas' estää vääryyden pääsemästä voitolle ja turmelemasta oikeata." Kanttorin mukaan vääryys voi viedä voiton oikeudesta, ja siksi Eskon ja Kreetan avioliiton toteutuminen on hänelle mahdollinen vaihtoehto. Kun näin ei käy, "Jaanan ja Kriston voitto on kanttorin mielestä sallimuksen suoma, aivan samoin kuin Topiaksen ja Martan häviö on sallimuksen rangaistus. Erikoisesti on huomattava, että osa rangaistuksista tulee ja tulisi täysin maallista tietä, mutta kaikkien paljastuminen yhtaikaa on sallimusta." (s. 159–160)

1 ääntä
Oliko vastauksesta sinulle hyötyä?
 
Haluatko jättää uuden kysymyksen? Lähetä se kysymyslomakkeen kautta.

Kommentit

Kiitoksia vastauksesta.
Mutta täytyy sanoa, etten kyllä käsittänyt pätkääkään Aarne Kinnusen selityksestä
miksi kanttori Sepeteus uskoi Eskon avioliiton olevan totta.

Kommentoi vastausta

Ei muotoiluja

  • Sallitut HTML-tagit: <i> <b> <s>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.