Miten väkivaltaisesti ja/tai epäoikeudenmukaisesti saamelaiset ahdettiin pohjoiseen nykyisen valtaväestön tieltä? Ja mihin aikaan historiassa tuo on tapahtunut…

Kysytty

Miten väkivaltaisesti ja/tai epäoikeudenmukaisesti saamelaiset ahdettiin pohjoiseen nykyisen valtaväestön tieltä? Ja mihin aikaan historiassa tuo on tapahtunut? Minulla on keskiamerikkalaisia ystäviä ja oletan että Suomessakin tapahtui jotain samantapaista kuin siellä (jossa espanjalaiset etenivät kansanmurhan ja kulkutautien avulla).

Vastaus

Vastattu

Saamelaisten asuinalue oli laajimmillaan ajanlaskun alusta 1000-luvulle. Saamelaisia asui “Laatokalta Jäämerelle ja Keski-Skandinaviasta Vienanmerelle”. Saamelaisten elämä keskittyi pyyntielinkeinoihin. Uudisasutus, syntymässä olleet valtionrajat tai etupiirijaot ja myöhemmin Pähkinäsaaren rauhan (1323) jälkeinen aika tuotti levottomuuksia ja sotia, jotka saamelaisten kansanperinteessä tunnetaan “tsuudien aikana”. (Lehtola 2015.)

Monenlaiset muutokset saamelaisten elinkeinoissa sekä valtioiden rajat ja toimet ovat vaikuttaneet saamelaisten asuinalueisiin. Assimilaatio, kolonialismi tai yleensä saamelaisiin kohdistuva epäoikeudenmukaisuus ovat tässä yhteydessä asioita, joista on keskusteltu paljon (ks. esim. Lehtola 2012). Suomessa Saamelaisten totuus- ja sovintokomissio on aloittanut työnsä tänä syksynä. Komission tehtävänä on selvittää, miten syrjintä, sulauttamispolitiikka ja oikeuksien loukkaukset vaikuttavat saamelaisiin nykyisin.

Lähteitä ja lisätietoa:

Aikio, Samuli ym. 2016. Sukelluksia saamelaisten ja suomalaisten suhteisiin.

Kulonen, Ulla-Maija ym. (toim.) 1994. Johdatus saamentutkimukseen.

Lehtola, Veli-Pekka 2015. Saamelaiset: historia, yhteiskunta. taide. 

Lehtola, Veli-Pekka 2012. Saamelaiset suomalaiset – kohtaamisia 1896–1953. 

Seurujärvi-Kari, Irja ym.(toim.)2011. Saamentutkimus tänään. 

Saamelaisten totuus- ja sovintokomissio sai viimeisen sinetin – Sanna Marin: "Meidän pitää yhdessä käydä läpi vaikeatkin kysymykset". Yleuutiset 28.10,2021. Linkki: https://yle.fi/uutiset/3-12164570.





 

4 ääntä
Oliko vastauksesta sinulle hyötyä?
 
Haluatko jättää uuden kysymyksen? Lähetä se kysymyslomakkeen kautta.

Kommentit

Pohjoiseen ahtaminen on kielikuva, joka ei oikeasti viittaa väestön muuttoliikkkeeseen; jos kaikki todella olisivat siirtyneet pohjoiseen, he olisivat kuolleet siellä nälkään. Maatalouden vallatessa alaa perinteisiltä elinkeinoilta (joita myöskin suomalaiset ovat harjoittaneet), useimmat saamelaiset jäivät paikalleen ja ennemmin tai myöhemmin assimiloituivat valtaväestöön. Saamelainen kulttuuri on säilynyt voimakkaimpana siellä, missä saamelaisiksi mielletyt elinkeinot ovat säilyneet ja kulunut pois sieltä, missä valtaveästön elinkeinot valtasivat alaa, mutta tämä kulttuurirajojen siirtyminen ei siis Skandinaviassa ole tarkoittanut väestön siirtymistä paikoiltaan. Amerikan mantereilla tapahtuneisiin asioihin vertaaminen on hieman hankalaa, mutta pitää muistaa sekin, että valkoiset uudisasukkaat siirtyivät aikoinaan alueille, jotka olivat tyhjentyneet, koska alkuperäisväestö oli suurelta osin kuollut euroopasta tulleisiintauteihin, eli sielläkin väestön pakkosiirtely kohdistui lopulta aika pieniin ryhmiin. Saamelaisten pakkosiirroista en ole julkisuudessa nähnyt muuta tietoa kuin sen, että Ruotsissa saamelaisia pakkosiirrettiin Jämtlantiin, jotta pohjoisia alueita saatiin muuhun käyttöön ja jotta pakkoassimilointi olisi helpomaa.

Ruotsin vallan aikana Suomen väestöä on verohelpotuksin houkuteltu (ei siis pakotettu) siirtymään milloin minnekin. Silloin kun Ruotsin ns. suomalaismetsiin siirtyi kaskiviljelijöitä, monet heistä vielä pitivät itseään saamelaisina ja monet myöskin tunnistettiin saamelaisiksi vielä siinä vaiheessa, kun siirtyminen tapahtui, vaikka heistä kaikista puhuttiinkin Finneinä, koska elinkeino oli kaskiviljely. Myöskin Karjalaan ja Inkeriin on 1600-luvulla siirtynyt väestöä, josta osalla on ollut saamelaistausta.

Ruotsilla ei ollut hauista siirtomaiden valloitukseen, mutta Norja kuului siirtomaavalta Tanskaan. Saamelaisia sekä Ruotsi että Norja kohtelivat kolonialismin aikana samalla kolonialistisella asenteella, jolla siirtomaat kohtelivat alkuperäisväestöä siirtomaissa. Eivätkä suomalaiset Ruotsin kansalaisina olleet yhtään hempeämpiä. Esimerkiksi verojen keruuta saamelaisilta hoitivat pitkään juuri suomalaiset.

Kaikki saamelaiset eivät ole olleet porosaamelaisia. Merisaamelaiset kalastavat merellä, metsä- ja tunturisaamelaiset ovat olleet metsästäjä-kalastaja-keräilijöitä, ja monet saamelaiset ovat ryhtyneet maanviljelyyn tai maatalouseläinten pitoon. Keskiajan mustan ruton jälkeen Tanska-Norja kutsui saamelaisia ottamaan haltuun tyhjiä maatiloja ja veroja maksamaan, ja tähän ryhtyneet saamelaiset onnistuivat säilyttämään saamelaisen identiteettinsä niin pitkään, että Saamenmaahan yhä luetaan iso jakso Norjan rannikkoa.

Saamenmaan kannalta eräs ratkaisevimpia etappeja on Strömstadin konferenssi, jossa Tanska, Ruotsi ja Venäjä viimeinkin saivat rajansa sovituksi myös Skandinavian pohjoisissa osissa, ja saivat siten lopullisesti päätökseen Saamenmaan jaon valtioiden kesken (vrt. Afrikan jako). Karttojen puuttuessa rajoja oli siihen asti arvailtu, mutta konferenssissa osanottajille valkeni, että joet ovat käytännössä jo muodostaneet luonnolliset rajat.

Monien siidojen talvi- ja kesälaitumet olivat kuitenkin eri puolilla rajaa, koska porot pyrkivät talvella metsien suojaan ja kesällä hyönteisiä pakoon joko tunturien koreuksiin tai Jäämeren rannalle. Usein kaksi, joskus kolmekin maata oli yrittänyt periä veroja porosaamelaisilta. Konferenssi päätti jakaa veronmaksajat maiden kesken sopimalla, että saamelaiset maksavat veronsa siinä maassa, jossa pysyvät talven paikallaan porojensa kanssa. Samalla sovittiin, että rajojen ylitys talvi- ja kesälaitumien välillä saisi jatkua.

Muutama vuosikymmen Strömstadin konferenssin jälkeen Norja itsenäistyi ja aloitti raivokkaan norjalaistamisen, johon kuului monien saamelaiskulttuurin tapojen kriminalisointi, saamelaisten pakkokäännytys kristinuskoon, jne. Ruotsi ja Venäjä tulivat pikkuhiljaa perässä, ja Suomikin sitten lopulta ihan omin voimin.

Reilut puoli vuosisataa Strömstadin konferenssin jälkeen Venäjä valloitti Skandinavian itäosan, yhdisti Lapin läänin itäpuoliskon suomalaisläänien kanssa, ja nimesi tämän kokonaisuuden Suomeksi. Parisen vuosikymmentä myöhemmin Venäjä sulki Norjan ja Ruotsin vastaiset rajat porosaamelaisilta. Niille siidoille, joiden talvilaitumet ovat Suomessa, Norjan rajan sulkeminen oli suuri katastrofi; ilman Jäämeren rannan kesälaitumia poroelojen koko kutistui pysyvästi. Norjassa on edelleen joitakin suuria siidoja. Myöskin Norja ja Ruotsi ovat tiivistäneet rajojaan, mutta niiden lakikirjoissa on edelleen Strömstadissa tehtyyn Lappkodicillen-sopimukseen perustuva muotoilu, jonka perusteella saamelaiset voivat tietyin edellytyksin edelleen ylittää Ruotsin ja Norjan rajan porojensa kanssa.

Kolonialismin jälkeen Saamenmaan osia on otettu käyttöön milloin tekoaltaiksi, milloin kaivostoimintaan, milloin taajamien ja liikenneyhteyksien rakentamiseen, milloin tuuulivoimapuistoiksi, milloin mihinkin. Jo pelkkä huoltoteiden rakentaminen vaikeuttaa poronhoitoa lisäämällä liikennettä maastossa. Silloinkin kun porolaitumia ja vasomisalueita ei ole lopullisesti tuhottu, on esimerkiksi metsänkaadolla aiheutettu monen vuosikymmenen katko poronjäkälän ja talvella tärkeän naavan kasvulle. Ehdotettu Jäämeren rata katkaisisi poroelojen vuotuiskierron reittejä vielä lisää ja tekisi monille saamelaisille mahdottomaksi jatkaa poronhoitoa.

Tekoaltaiden tieltä pakkosiirrettiin kokonaisia kyliä vielä 1900-luvulla.

Kommentoi vastausta

Ei muotoiluja

  • Sallitut HTML-tagit: <i> <b> <s>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.