Koulutus ja seminaarit

Suosittele sisältöjä ja vaikuta – ohjaamisen taidot kirjastossa

Kirjastot ovat eri-ikäisten kuntalaisten turvallisia kohtaamispaikkoja. Henkilökunnalle on tärkeää, että kaikki tuntevat olonsa tervetulleiksi ja viihtyvät yhteisessä kirjastossa. Erityisesti nuorten kanssa työskentely tarjoaa kirjastossa mahdollisuuksia rikastuttaa yhteisöä ja tukea nuorten kasvua ja kehitystä.

Tutustumme koulutuksessa nuorten elämän ajankohtaisiin ilmiöihin ja siihen, mikä auttaa kirjastoammattilaista kohtaamaan nuoria kirjastossa. Koulutus tarjoaa käytännönläheisiä työkaluja ja menetelmiä, jotka auttavat kirjastoammattilaista vuorovaikutustilanteissa nuorten kanssa ja vahvistavat nuorten osallisuutta kirjastoympäristössä.

Meeri Kokko on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden kandidaatti sosiaalipedagogiikan pääaineesta. Meeri on työskennellyt reilu kymmenen vuotta sosiaalialalla yksilö- ja ryhmämuotoisessa työssä, pääasiassa koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten ja nuorten aikuisten parissa.

Ville Mäkelä  (sosionomi, AMK) on toiminut nuorten ja perheiden parissa 20 vuotta, hänellä on kokemusta muun muassa lastensuojelusta, pakolaistyöstä ja erityisesti syrjäytymisvaarassa olevien nuorten ja nuorten aikuisten parissa toimimisesta.

Helsingin Diakonissalaitoksen Vamos-toiminta on luonut vahvan perustan kohtaamisten ymmärtämiseen ja osallisuuden vahvistamiseen.

Aikataulu ja ohjelma

Suosittele sisältöjä ja vaikuta – ohjaamisen taidot kirjastossa
Ke 11.9.2024
Klo 10.00–11.30

Ilmoittaudu mukaan oheisella lomakkeella 6.9.2024 mennessä.

Koulutus on osa Kohtaava asiakastyö PiKe-kirjastoissa -kokonaisuutta. Suosittele sisältöjä ja vaikuta – ohjaamisen taidot kirjastossa -koulutus tallennetaan Liboppiin, kuten muutkin kokonaisuuden sisällöt.

Kohtaavan asiakastyön tarjottimelta löydät kaikille Pirkanmaan ja Keski-Suomen kirjastolaisille yhteiset osiot, jotka tunnistat artikkelikuvassa olevasta oranssista PiKen aspa-tarjotin -merkistä. Vuoden 2024 kuluessa kokonaisuus täydentyy. Yhteisten osioiden lisäksi kokonaisuuteen kuuluu vihreällä merkillä varustettuja vapaasti valittavia koulutuksia. Kokonaisuuden teemat ovat alueelta esiin nousseiden koulutustarpeiden mukaisia.

Tilaisuuden järjestää Tampereen kaupunginkirjasto. Tampereen kaupunginkirjastolla on alueellinen kehittämistehtävä Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueella. Kuvat ja tunnelmat somessa, käytä tunnistetta: #akepike.

Projektisuunnittelija Mervi Hietanen
Puh. 040 800 7821 / S-posti: mervi.hietanen(at)tampere.fi

Kaupunki
Alkaa
Päättyy
Organisaatio
AkePiKe / Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueellinen kehittämistehtävä
Mervi Hietanen
Puhelin
maksuton
Materiaalit tilaisuuden jälkeen

Tilaisuus tallennetaan ja koulutusmateriaalit löytyvän Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueen Libopista vuoden ajan.