Koulutus ja seminaarit

Ratkaisukahvit #41: Kirjastotyötä kestävästi, eettisesti ja kiinni ajassa

Seurattavissa verkossa

PiKe-alueen loppukesän Ratkaisukahvit! Kokoonnumme perjantaina 30.8. klo 10.00 linjoille etäyhteyksin vaihtamaan ajatuksia kirjastoalan ajankohtaisista asioista. Tervetuloa mukaan kahvittelemaan, keskustelemaan ja oppimaan uutta yhdessä muiden kollegoiden kanssa. ☕️

Elokuun Ratkaisukahveilla käydään läpi kestävää ja eettistä, kuntalaisten osallisuudessa kiinni olevaa kirjastotyötä. Tunnin aikana kerrataan ensin kesäkauden ajankohtaisia ja tutustutaan kevään 2024 aikana uudistettuihin kirjastotyön eettisiin periaatteisiin. Kehittämiskirjastonaapurimme Lahden AKEn kirjastokampanjan ja oman vaikuttamishaasteemme muodossa opimme yhdessä erilaisia käytännön keinoja avata kirjastotyötä kuntalaisille ja kuntapäättäjille. Lausumalla ääneen, tulkitsemalla ja puolustamalla kirjastotyön luonnetta ja kirjastolakiperustaa jokaisella meistä on avaimet vaikuttaa siihen, mitä kirjasto merkitsee kunnassa.

Aikataulu ja ohjelma

Ratkaisukahvit #41: Kirjastotyötä kestävästi, eettisesti ja kiinni ajassa
Pe 30.8.2024
Klo 10.00–11.00
Etälähetys

Osallistu ilman ennakkoilmoittautumista osoitteessa akepike.fi. Pirkanmaan ja Keski-Suomen kirjastoammattilaisilla osallistumislinkki toimitetaan myös suoraan sähköpostitse.

Klo 10.00–10.15 Noin viikon kirjastouutiset / PiKe-kirjastot ja akepike

Klo 10.15–10.30 Kotimaisen kirjastotyön uudet eettiset periaatteet / Juliaana Grahn ja Inka Jousea (Suomen kirjastoseuran etiikkatyöryhmä)

Klo 10.30–10.45 Vaikuttava kirjasto -kampanja kutsuu kuntapäättäjät vierailulle kirjastoihin / Hanna Pitkänen, kirjastopalvelukoordinaattori (Lahden kaupunginkirjasto)

Klo 10.45–11.00 PiKen kirjastojen vaikuttamishaaste 2024 esittelyssä / PiKe-kirjastot ja akepike

Tilaisuuden järjestää Tampereen kaupunginkirjasto. Tampereen kaupunginkirjastolla on alueellinen kehittämistehtävä Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueella. Kuvat ja tunnelmat somessa, käytä tunnistetta: #akepike.

Koordinaattori Juliaana Grahn
Puh. 040 800 7828 / S-posti: juliaana.grahn(a)tampere.fi