Koulutus ja seminaarit

Oppimisvierailu Hyvin sanottu -keskustelufestivaaleille Lahteen

Vuonna 2019 alkanut Lahden ja Tampereen AKEjen vuotuinen yhteistyökoulutus Lakepike on täällä jälleen! Tällä kertaa Lakepiken kohteena on Lahdessa järjestettävä Hyvin sanottu -festivaali. Tule siis mukaan festaroimaan, näkemään kollegoita sekä lisäämään ymmärrystäsi arkisista teoista ja rajanvedoista kansalaistoiminnan ja yhteiskunnallisen vuoropuhelun edistämiseksi!

Aiemmin Hämeenlinnassa järjestetty Hyvin sanottu -keskustelufestivaali järjestetään nyt Lahden Sibeliustalolla, yhteistyössä YLE:n ja Erätaukosäätiön kanssa. Tarkoituksena on tarjota mahdollisuuksia yhteiseen, rakentavaan keskusteluun sekä lisätä osallistumisrohkeutta yhteiskunnalliseen keskusteluun. Lähdemme mukaan festareille, joissa meillä on luvassa myös oma kirjastoaiheinen keskustelu.

Hyvin sanottu -festivaalien tavoitteena on kohottaa suomalaisen keskustelukulttuurin tasoa, luoda rakentavan keskustelun mahdollisuuksia, innostaa ihmisiä mukaan toisia kunnioittavaan, erilaisia näkemyksiä arvostavaan keskusteluun ja vahvistaa suomalaisten luottamusta ja ymmärrystä toisiaan kohtaan. Oppimisvierailu tarjoaa elämyksen demokratiatyöstä valtakunnan osaavimmissa käsissä sekä käytännön kokemuksen dialogiin osallistumisesta.

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Oppimisvierailu Hyvin sanottu -keskustelufestivaaleille Lahteen
Pe 27.9. klo 8-18 (Lahdessa klo 10.30-16)
Kokka Bistro & Bar, Borupinraitti 4, 15140 Lahti

Järjestämme yhteiskuljetuksia keskustelufestivaaleille sekä Lahden että Tampereen AKE-alueilta Etelä-Karjalasta, Kanta-Hämeestä, Keski-Suomesta, Kymenlaaksosta, Pirkanmaalta ja Päijät-Hämeestä. Keskusteluun mahtuu enimmillään 20 kirjastolaista. Voit ilmoittautua mukaan, vaikka liittyisit seuraamme vasta paikan päällä!

Pirkanmaan ja Keski-Suomen kirjastohenkilöstön oppimisvierailulle ilmoittautumislomake löytyy osoitteesta akepike.fi. Lahden AKEn ilmoittautumislomakkeen löydät osoitteesta lahdenake.fi. Ilmoittautumiset 23.8.2024 mennessä.

Ohjelma ja matkan aikataulu

Yle julkaisee Festivaalien ohjelman 15.8.2024 Pääset festivaalien koko ohjelmaan ohesta. Tästä koulutusartikkelista löytyy opintoretkemme tarkempi reitti, aikataulu ja sisältö. Yhteiskuljetusten saavuttua perille ohjelmamme Lahdessa alkaa noin klo 10.30 Lahden Erätaukoverkoston tervehdyksellä.

Klo 8.00 Yhteislähtö Tampereelta kohti Lahtea

klo 10.30-11.00 Lahden Erätaukoverkoston tervehdys ja katsaus verkoston menestystarinaan / Olli Toivonen, strategiapäällikkö (Lahden kaupunki) ja kehittämiskirjastot

klo 11-12 Yhteinen lounas (omakustanteinen) ja keskusteluun valmistautuminen

klo 12-14 Keskustelu, luottamus ja asiantuntijuuden rajat: mikä kuuluu kirjastoon?

Yhteinen, suljettu keskustelu oppimisvierailulle ilmoittautuneiden kirjastolaisten kesken.

klo 14-16 Kahvitauko, vapaata ohjelman seuraamista sekä valinnaista kiertämistä Sibeliustalolla

Klo 16.00–18.00 Siirtyminen yhteislähtönä takaisin Tampereelle

Oppimisvierailuun sisältyvät yhteiskuljetukset ja iltapäivän kahvitarjoilu. Lounas on omakustanteinen. Yhteiskuljetukset lähtevät paluumatkalle Lahdesta klo 16.00. Reitit täsmentyvät.

Kysy lisää

Koordinaattori Juliaana Grahn, juliaana.grahn(at)tampere.fi, 040 800 7828
Sisältökoordinaattori Noora Oluikpe, noora.oluikpe(at)lahti.fi, 044 482 6154
Mediakasvatuskoordinaattori Pasi Kangas, pasi.kangas(at)lahti.fi, 044 482 6153

Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Lahden kaupunginkirjasto ja Tampereen kaupunginkirjasto. Kuvat ja tunnelmat somessa, käytä tunnistetta: #lakepike.

Kaupunki
Lahti
Sijainti
Kokka Bistro & Barin kokoustilat, Hyvin sanottu ‑festivaalien virallinen keskustelualue Borupinraitti 4, 15140 Lahti