Koulutus ja seminaarit

Opi osallisuutta: Rohkeutta ja työkaluja ottaa kaikki mukaan -harjoituspäivä

Osa 2 9.10. Klo 9-16 Vaikuttava osallisuus ja käytännön fasilitointimenetelmät kirjastoille

• Miten voimme tehdä osallistumisesta sekä yksilöille että yhteiskunnalle entistä merkityksellisempää?
  • Miten ottaa asiakkaat ja muut toimijat mukaan kirjaston toiminnan ja tilojen suunnitteluun?
  • Millaisia osallistavia menetelmiä on käytettävissä?

Tässä valmennuksessa opit, miten tukea vähemmän osallistuvien ryhmien osallistumista, tehdä osallistumisesta vaikuttavaa ja pääset harjoittelemaan käytännössä erilaisia osallistavia fasilitointimenetelmiä. Opit keinoja saada kaikki mukaan keskusteluun, kerätä ideoita sekä kehittää niistä jotain konkreettista yhdessä. Menetelmiä voit käyttää niin asiakkaiden osallistamiseen kuin henkilöstön kehittämiseen.

Harjoiteltavat menetelmät valitaan osallistujille lähetettävän ennakkokyselyn perusteella, joten tässä saat omaan työhösi sopivia työkaluja.

Kouluttaja

Kouluttajana toimii vertaisarvioitu ratkaisukeskeinen valmentaja ja fasilitaattori Lari Karreinen Osana Oy:sta.

Päivän ohjelma

Koulutuspäivän tavoitteena on antaa osallistujille työkaluja sekä tavoitteellisempaan ja vaikuttavampaan osallisuuden suunnitteluun että käytännön toteutukseen. Vastaa ilmoittautumisen yhteydessä ennakkokyselyyn, jolla selvitetään osallistujien tarkempia toiveita.

Päivän aikana harjoitellaan omaan työhön sopivia menetelmiä ja saadaan myös muilta osallistujilta palautetta. Opittua reflektoidaan ja näin saadaan lisää työkaluja ja rohkeutta kokeilla uusia menetelmiä oman kirjaston toiminnassa.

Alustava aikataulu:

9.00 Kahvia tarjolla, tervetuloa, virittäytyminen, tavoitteet ja työskentelytavat

• Miten varmistamme osallistumisen vaikuttavuuden, jotta siitä ei tule näennäisosallisuutta?
  • keskustelua ja harjoitellaan teemaan sopiva fasilitointimenetelmä, palaute ja reflektio

11.30 – 12.30 lounas (omakustanteinen)

• Miten tavoitamme vähemmän osallistuvia ryhmiä?

13.40 – 14 kahvitauko

• Miten voimme tehdä osallistumisesta kirjastoissa entistä merkityksellisempää?

15.40 – 16 Mitä on opittu? Miten vien sen käytäntöön?

Kenelle?

Koulutuskokonaisuus on suunnattu kaikille, jotka tarvitsevat työssään osallistavia menetelmiä asiakkaiden, muiden toimijoiden tai henkilöstön osallistumiseen. Käytännön harjoituspäivän sisältöjä räätälöidään osallistujien toiveiden mukaan. Koulutus on tarkoitettu ensisijaisesti Uudenmaan yleisissä kirjastoissa työskenteleville kirjastoammattilaisille. Käytännön harjoituspäivään mahtuu mukaan 30 kirjastolaista.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen

Ilmoittaudu mukaan harjoituspäivään 1.10. mennessä tästä linkistä.

Kaupunki
Kerava