Koulutus ja seminaarit

Seurattavissa verkossa

Tervetuloa seuraamaan Lastenkirjan monet kielet – Monikielisyys ja lastenkirjallisuus Suomessa -verkkoseminaaria torstaina 2.9.2021 klo 12-16. Seminaarin lopuksi jaetaan Anni Swan -kirjallisuuspalkinto. IBBY Finland ry:n, Cultura-säätiön ja Kirjastokaistan järjestämä seminaari on avoin kaikille kiinnostuneille. Seuraaminen ei edellytä ennakkoilmoittautumista. Voit seurata lähetystä Kirjastokaistan sivuilta: www.kirjastokaista.fi/live

Ohjelma:

Seminaarin avaus, kääntäjä Anna Sidorova

Kirjailija Anna Anisimova:

Näkymätön norsu (venäjäksi, tekstitys suomeksi)

Kirjailija Ivonne Carlos:
Kaikki kirjaimet kaikki (espanjaksi, tekstitys suomeksi)

Kirjailija Tanya Tyjälä
:
Unelmiamme kirjoittamassa (espanjaksi, tekstitys suomeksi)

Kääntäjä Maria Pakkala:
Kirjoitan, koska kukaan muu ei! (arabiaksi, tekstitys suomeksi)

Tauko (14.15–14.30)

Tutkija Jaana Pesonen:
Kielet kirjoissa – Lastenkirjallisuus ja moninaiset lukijat

Kustantaja Tuula Pere:
Kirjoja maailman lapsille – Yhteisiä ja erilaisia kokemuksia jakamassa

IBBY Finland ry.:
Lasten- ja nuortenkirjallisuuspalkinto Anni Swan
Voittajan julkistaminen ja mitalin jako

Suomalaiset päiväkodit ja koulut ovat jo pitkään olleet monikielisiä. Koulun aloituspäivänä opettajat ja rehtorit lausuvat melko sujuvasti kaikkien oppilaiden erilaiset nimet, pihalla puhutaan monia kieliä. Suomen lasten- ja nuortenkirjallisuuden nykylukijat ovat moninaisia ja monikielisiä. Kuinka hyvin tämä ilmiö on läsnä Suomen nykykirjallisuudessa? Tunnemmeko me Suomessa asuvia lasten- ja nuortenkirjailijoita, jotka kirjoittavat muilla kielillä? Löytävätkö monikieliset lukijat itselleen sopivia lasten- ja nuortenkirjoja suomalaisista kirjastoista? Mistä maailmoista nämä kirjat kertovat?

Seminaarissa aihetta pohtivat Suomessa asuvat lasten- ja nuortenkirjailijat ja kääntäjät, joiden äidinkieli on muu, kuin suomi tai ruotsi: venäjänkielinen Anna Anisimova, espanjankieliset Ivonne Carlos ja Tanya Tyjälä, arabiankielinen Maria Pakkala. Keskusteluun osallistuvat myös Helsingin yliopiston lastenkirjallisuuden tutkija Jaana Pesonen ja WickWick-kustantamon perustaja, kirjailija Tuula Pere. Seminaari päättyy Anni Swan -mitalin jakotilaisuuteen.

IBBY Finland jakaa joka kolmas vuosi Anni Swan -mitalin kotimaiselle lasten- tai nuortenkirjalle. Mitali annetaan teokselle, joka on taiteellisesti korkeatasoinen ja aiheenkäsittelyltään sekä ilmaisultaan omintakeinen. Mitalin on suunnitellut akateemikko Wäinö Aaltonen ja se jaettiin ensimmäisen kerran vuonna 1961. Vuoden 2021 Anni Swan mitalin saaja julkaistaan seminaaripäivänä 2.9.2021.

Lisätietoja seminaarista:
Anna Sidorova
anna.sidorova@culturas.fi

Löydät Kirjastokaistalta myös viime vuonna yhteistyönä toteutetun seminaarin esitykset:
Lasten ja nuorten tietokirjat lukuilon edistäjänä -verkkoseminaari

Alkaa
Päättyy
Organisaatio
Kirjastokaista
Yhteyshenkilö
Riitta Taarasti
Materiaalit tilaisuuden jälkeen

Kirjastokaistan suorana lähettämien koulutuspäivien ja seminaarien esitykset julkaistaan tilaisuuksien jälkeen jokainen esitys omana videonaan.