Suomessa on noin 800 000 henkilöä, joilla on jonkinasteinen kuulonalenema. Miten huomioimme kuulovammaisten tarpeet kirjaston asiakaspalvelussa ja digituessa?
Kuulovamman vaikutuksia oppimistilanteissa voi olla vaikeaa huomioida. Vastuu oppimisesta ei ole vain osallistujalla: digitukea tarjoava taho voi helpottaa oppimista muun muassa puhumalla rauhallisesti ja selkeästi sekä takaamalla osallistujille näköyhteyden. Hyvä akustiikka puolestaan parantaa kaikkien keskittymiskykyä. Etätapaamissa korostuu kasvojen valaisu ja rauhallinen ja selkeä puhe.
Kuulovammaisen oppimisen edellytyksenä ovat saavutettavat opetusmenetelmät, ‑materiaalit ja ‑tilat. Asiakaspalvelijana ja digituen tarjoajana sinun toiminnallasi on suuri vaikutus tähän.
Kouluttajana toimii Iida Heinämäki (asiantuntija, Digitaidot-projekti, Kuuloliitto).
Sisältö
- Mitä kuulovamma on yleisellä tasolla ja miten se vaikuttaa vuorovaikutukseen
- Kirjoitus- ja viittomakielen tulkkaus: mitä on kirjoitustulkkaus, mitä pitää ottaa huomioon, kun asiakkaan mukana on kirjoitustulkki tai viittomakielen tulkki
- Induktiosilmukka, apuvälineet kuulovammaisen apuna
- Mitä kuulovamma merkitsee digituessa
- Käytännön vinkit: miten huomioidaan digituessa kuulovammaisen tarpeet
- Mitä asioita on hyvä katsoa kuulovammaisen ikäihmisen kanssa puhelimesta
- Miten etätapaamisissa voidaan ottaa huomioon kuulovamma ja miten etätapaamisista voidaan tehdä saavutettavampia
Kohderyhmä ja ilmoittautuminen
Koulutus on suunnattu ensisijaisesti Etelä-Karjalan, Kanta-Hämeen, Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen yleisten kirjastojen henkilöstölle, mutta koulutukseen voi ilmoittautua myös alueen ulkopuolelta.
Lisätietoa
Pasi Kangas
mediakasvatuskoordinaattori
Lahden kaupunginkirjasto,
alueellinen kehittämistehtävä
pasi.kangas@lahti.fi
044 482 6153