Koulutus ja seminaarit

Kirjasto pelin ja leikin näyttämönä

Seurattavissa verkossa

Lahden ja Vaasan alueellisten kehittämiskirjastojen yhteisessä koko päivän Teams-webinaarissa pohditaan pelin ja leikin paikkaa kirjaston palveluissa ja kirjastotilassa. Mukaan ovat tervetulleita kaikki kirjastoissa työskentelevät tai alaa opiskelevat henkilöt ympäri Suomen.

Koulutuksen kuvaus ja sisältö

Yleisten kirjastojen lakisääteisiin tehtäviin kuuluu mm. tarjota pääsy aineistoihin ja kulttuurisisältöihin, ylläpitää monipuolista ja uudistuvaa kokoelmaa sekä tarjota tiloja harrastamiseen. Näitä tehtäviä toteuttamalla edistämme kuntalaisten yhdenvertaisia mahdollisuuksia sivistykseen ja kulttuuriin, monilukutaitoon ja elinikäiseen oppimiseen. Miten nämä tehtävät ja tavoitteet liittyvät peleihin ja leikkiin ja mitä mahdollisuuksia pelillisyys ja leikillisyys tarjoavat kirjastoille?

Uudessa kirjassaan Pelit tekevät hyvää (Aviador, 2024) pelitaiteen läänintaiteilija (2019–2023) Jaakko Kemppainen pohtii pelien ja pelitaiteen hyvinvointivaikutuksia. Tervetuloa kuulemaan, miksi Kemppainen on nimennyt pelit 2020-luvun tärkeimmäksi taidemuodoksi ja mitä hyödyntämismahdollisuuksia hän peleissä kulttuurihyvinvoinnin näkökulmasta näkee.

Helsingin Kalasatamaan kauppakeskus Redin yhteyteen avattu kirjasto kerää kehuja etenkin modernista, värikkäästä sisutuksestaan. Kalastaman kirjaston erikoiskirjastonhoitaja Mikko Steen kertoo meille, miten kirjaston suunnittelun pohjana hyödynnettiin ajatusta yllätyksellisestä, leikkisästä ja mielikuvitusta kutkuttavasta tilasta.

Aamupäivän puheenvuorojen jälkeen käytämme tunnin yhteiseen keskusteluun kirjastosta pelin ja leikin näyttämönä. Keskustelu käydään Skididialogina, joka on Lahdessa rakennettu, Erätauko-keskusteluun pohjaava rakentavan keskustelun malli. Skididialogin tavoitteena on koota lapset ja nuoret sekä heidän parissaan työskentelevät ja heidän asioistaan päättävät aikuiset yhteisen keskustelun äärelle. Dialogin ohjaa Lahden kaupunginkirjaston alueellisen kehittämistehtävän mediakasvatuskoordinaattori Pasi Kangas. Keskustelemme aiheesta pienissä ryhmissä sekä yhteisesti kaikkien osallistujien kesken. Voit kertoa meille etukäteen ilmoittautumislomakkeella, pystytkö osallistumaan pienryhmäkeskusteluihin vai haluatko olla mukana vain seuraamassa yhteistä keskustelua.

Iltapäivässä kuulemme useita lyhyitä puheenvuoroja pelitoiminnan järjestämisestä kirjastossa ja muualla kaupunkiympäristössä. Teemu Närvä esittelee meille Vaasan yliopiston Vaasa Game Days ‑tapahtumaa, Wasa Game Scenen Niko Muotio taas Vaasa Pub Fighters ‑peliturnaustoimintaa.

Vaasan kaupunginkirjaston kulttuuriohjaajat Johanna Rapo ja Heli Hokkanen kertovat meille ohjatuista seniorien pelihetkistä kirjastossa ja Asikkalan kunnankirjaston mediaohjaaja Heikki Marjomaa esittelee konseptin roolipelillisestä satutunnista kirjastossa.

Päivän lopuksi kuulemme vinkkejä erilaisista peleistä ja peleihin liittyvistä aineistoista Kurikan kaupunginkirjaston Hanna Roslöfiltä ja Kaapo Pirilältä. Kutsumme myös päivän osallistujat jakamaan omia vinkkejään chatissa tai ottamalla puheenvuoron. Vinkit kootaan yhteen ja jaetaan kaikille päivän materiaalien yhteydessä koulutuspäivän jälkeen.

Tervetuloa mukaan inspiroitumaan kirjastosta pelin ja leikin näyttämönä!

Ohjelma ja aikataulu

Klo 8.30 Koulutuspäivän linjat avautuvat, vapaata keskustelua ja kohtaamisia

Klo 9.00 Tervetuloa koulutuspäivään, Pasi Kangas, Anneli Haapaharju ja Kai Lehtinen, Lahden ja Vaasan AKE-kirjastot

Klo 9.10 Pelit tekevät hyvää — pelien ja pelitaiteen hyvinvointivaikutuksista, Jaakko Kemppainen, pelitaiteen läänintaiteilija 2019–2023

Klo 10.00 Jaloittelutauko

Klo 10.15 Leikillisyys ja mielikuvituksellisuus Kalasataman kirjaston suunnittelun pohjana, Mikko Steen, Helsingin kaupunginkirjasto

Klo 11.00 Kirjasto pelin ja leikin näyttämönä ‑dialogi, Pasi Kangas, Lahden AKE

Klo 12.00 Lounastauko

Klo 12.45 Aamupäivän koonti ja katseet iltapäivään, Pasi Kangas, Anneli Haapaharju ja Kai Lehtinen, Lahden ja Vaasan AKE-kirjastot

Klo 13.00 Vaasa Game Days, Teemu Närvä, Vaasan yliopisto

Klo 13.30 Vaasa Pub Fighters, Niko Muotio, Wasa Game Scene

Klo 13.50 Tauko

Klo 14.00 Kulttuuriohjaajien pelihetket senioreille kirjastossa, Johanna Rapo ja Heli Hokkanen, Vaasan kaupunginkirjasto

Klo 14.30 Roolipelillinen satutunti kirjastossa, Heikki Marjomaa, Asikkalan kunnankirjasto

Klo 15.00 Tauko

Klo 15.15 Pelikirjavinkkaus ja pelivinkkaus, Hanna Roslöf ja Kaapo Pirilä, Kurikan kaupunginkirjasto

Klo 16.00 Päivä päättyy

Ilmoittautuminen

Kohderyhmä

Koulutuspäivä on suunnattu erityisesti Etelä-Karjalan, Kanta-Hämeen, Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen sekä Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan kirjastohenkilöstölle, mutta koulutuspäivään voi osallistua myös muualta Suomesta.

Tuleeko tallenne?

Pyrimme tuottamaan koulutuspäivästä mahdollisimman kattavat tallenteet ja esitysmateriaalipaketit avoimesti jaettavaksi ja hyödynnettäväksi.

Lisätietoa

Pasi Kangas