Yksi toiminnan kehittämisen kulmakivistä on arviointi. Monesti arvioinnilla ymmärretään jälkikäteen tehtävää tulosten arviointia. Arviointi voidaan ymmärtää myös oppimisprosessina, jossa katse on enemmän tulevaisuudessa kuin menneisyydessä.
Kehittävän arvioinnin toimintatapa pyrkii siihen, että arviointi itsessään tuottaa oppimista, tiedon jakamista ja yhteisen ymmärryksen vahvistamista. Arvioinnin kautta pyritään saamaan tietoa ja osaamista, jota organisaatio voi hyödyntää kehittymisessään. Vaikka kehittävä arviointi on alun perin tarkoitettu koulutusorganisaatioiden käyttöön, malli sopii monipuolisuutensa ansiosta hyödynnettäväksi muillekin aloille.
Tässä koulutuksessa kasvatustieteen professori Päivi Atjonen johdattaa osallistujat kehittävän arvioinnin malliin. Työpajaosuudessa osallistujat pääsevät pohtimaan mallin soveltamista kirjastotyön kehittämiseen.
Ohjelma
klo 9 Avaussanat, Virpi Launonen
klo 9.05 Johdatus kehittävään arviointiin
klo 9.50 Jaloittelutauko
klo 10 Työpajatyöskentelyä
klo 11 Jaloittelutauko
klo 11.05 Työpajojen yhteenveto
klo 11.55 Koulutuspäivän yhteenveto