Koulutus ja seminaarit

Seurattavissa verkossa

Miten tavaroihin, erityisesti kirjoihin, liittyvät tunteet ja uskomukset vaikuttavat kokoelmatyöhön? Virheiden pelko, ylimitoitettu varautuminen tai vastuuntunto voivat vaikeuttaa niin tavaroiden karsimista kotona kuin poistopäätösten tekemistä kirjaston kirjoista – ”jos laitan sen poistoon, joku varmasti haluaa lainata sen heti ensi viikolla”.

Ammattijärjestäjä, FT Ilana Aallon luento auttaa tunnistamaan kompastuskiviä, joita karsimiseen liittyy, ja avaa näkökulmia siihen, miten haasteita voitaisiin ratkaista pienten askeleiden tekniikalla ja ymmärtämällä kokoelmatyöhön liittyviä tunteita syvemmin.

Aalto on arkisen kaaoksen taltuttamisen asiantuntija, joka työskentelee ammattijärjestäjänä ja valmentajana. Hän on julkaissut kaksi tavarasuhteisiin ja kodin järjestämiseen liittyvää kirjaa, Vartin voima (2024) ja Paikka kaikelle (2017).

Aikataulu ja ohjelma

Houkutteleva kirjastotila – kirjaston kokoelmat ja luopumisen tuska,
ammattijärjestäjän näkökulma
Ke 2.10.2024
Klo 10.00–11.30

Ilmoittaudu mukaan oheisella lomakkeella 27.9.2024 mennessä.

Koulutus on osa Kohtaava asiakastyö PiKe-kirjastoissa -kokonaisuutta. Houkutteleva kirjastotila – kirjaston kokoelmat ja luopumisen tuska, ammattijärjestäjän näkökulma -koulutus tallennetaan Liboppiin, kuten muutkin kokonaisuuden sisällöt.

Kohtaavan asiakastyön tarjottimelta löydät kaikille Pirkanmaan ja Keski-Suomen kirjastolaisille yhteiset osiot, jotka tunnistat artikkelikuvassa olevasta oranssista PiKen aspa-tarjotin -merkistä. Vuoden 2024 kuluessa kokonaisuus täydentyy. Yhteisten osioiden lisäksi kokonaisuuteen kuuluu vihreällä merkillä varustettuja vapaasti valittavia koulutuksia. Kokonaisuuden teemat ovat alueelta esiin nousseiden koulutustarpeiden mukaisia.

Tilaisuuden järjestää Tampereen kaupunginkirjasto. Tampereen kaupunginkirjastolla on alueellinen kehittämistehtävä Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueella. Kuvat ja tunnelmat somessa, käytä tunnistetta: #akepike.

Projektisuunnittelija Mervi Hietanen
Puh. 040 800 7821 / S-posti: mervi.hietanen(at)tampere.fi

Kaupunki
Alkaa
Päättyy
Organisaatio
AkePiKe / Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueellinen kehittämistehtävä
Mervi Hietanen
Puhelin
maksuton
Materiaalit tilaisuuden jälkeen

Tilaisuus tallennetaan ja se on katsottavissa Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueen Libopissa vuoden 2024 loppuun saakka.

Koulutuksen tai seminaarin aihe