Vuoden 2024 kuluessa rakentuu uusi koulutuskokonaisuus, kohtaava asiakastyö PiKe-kirjastoissa. Yhteiset osiot koostuvat asiakkaan kohtaamisen ja oman asiantuntijuuden perusteista, ne tunnistat koulutusartikkeleissa oranssista PiKen aspa-tarjotin -merkistä. Lisäksi voit perehtyä vihreällä merkillä merkittyihin muihin osioihin työnkuvasi mukaan. Koulutukset järjestetään Teamsissa ja niistä tulee tallenteet Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueen Liboppiin. Sisältöihin pääsee tutustumaan ilman erillistä kurssiavainta.
Miksi puhua kohtaavasta asiakastyöstä perinteisen asiakaspalvelun sijaan? Kirjastot ovat perinteisesti saaneet asiakkailtaan kiitosta hyvästä asiakaspalvelusta. Asiakastyö on kirjastotyön ytimessä: kohtaamiset ja vuorovaikutus ovat monelle kirjastoammattilaiselle työn tärkein ja merkityksellisin asia. Lataako perinteisen asiakaspalvelu-sanan käyttö työhön liikaa odotuksia? Odotammeko itseltämme ylivertaista osaamista vai odottavatko asiakkaat, että kirjastossa osataan vastata aivan kaikkiin moninaisiin tarpeisiin? Onko asiakaspalvelu samankaltainen termi, kuin esimies oli muutama vuosi sitten? Nyt puhumme jo sujuvasti esihenkilöistä ja yhtä hyvin voimme opetella puhumaan kohtaavasta asiakastyöstä, mikä kuvastaa kirjastotyön moninaisia kohtaamisia paremmin kuin asiakaspalvelu.
Lue lisää kokonaisuudesta akepiken-sivuilta.
Lisätiedot:
Projektisuunnittelija Mervi Hietanen
Puh. 040 800 7821 / S-posti: mervi.hietanen(at)tampere.fi