Kuoleeko kirja, entä kirjasto? -tilaisuuden tallenteet katsottavissa Kirjastokaistalla

E-kirjastohanke järjesti keskustakirjasto Oodissa 21.9.2022 mielenkiintoisen keskustelutilaisuuden Kuoleeko kirja, entä kirjasto? Nyt tilaisuuden tallenteet ovat katsottavissa Kirjastokaistan verkkosivuilla.

Tilaisuudessa pohdittiin mm. sitä, mikä on kirjastojen rooli digitalisoituneessa yhteiskunnassa ja mihin kirjastoja tarvitaan nyt, entä tulevaisuudessa? Miten digitalisaation kanssa pitäisi kirja-alalla toimia, kun sitä ei voi pysäyttääkään? Entä miten rahat jatkossa jaetaan ja voiko kirjoittamisella elää?

Paneelikeskustelijat istuvat Oodin Maijansalissa
Kuvassa vasemmalta Ronja Salmi, Jarkko Rikkilä, Amanda Stavén, Paula Havaste, Aleksis Salusjärvi ja Anu Vehviläinen.

Pääpuhujina olivat Johns Hopkinsin yliopiston vieraileva tutkija Tommi Laitio sekä Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari. Juontajana toimi Ronja Salmi.

Tilaisuuden ensimmäinen puolikas keskittyi teemaan "Kirjaston tulevaisuus" ja toinen puolikas teemaan "Kirja-alan digitalisaatio".

Keskustelijoina olivat kirjailijat JP Koskinen ja Paula Havaste, kansanedustaja Anu Vehviläinen, lukutaidon lapiomies Aleksis Salusjärvi, viestintäsuunnittelija Amanda Stavén / Sanasto, kustantaja Mikko Aarne / Kustannusyhtiö Kosmos, kustannuspäällikkö Aleksi Pöyry / Storytel, markkinointi- ja viestintäjohtaja Reetta Miettinen / WSOY​ sekä kirjaston edustajana koordinaattori Jarkko Rikkilä / Tampereen kaupunginkirjasto.

Tilaisuuden avasi Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan johtaja Laura Aalto ja keskustelun veti yhteen Helsingin kirjastopalvelujen johtaja Katri Vänttinen.

Katso tilaisuuden molemmat tallenteet

E-kirjastohankkeen verkkosivut