Ohjausryhmän pöytäkirja 3.6.2022

E-kirjastohankkeen ohjausryhmän kokous 3.6.2022

Paikka: Teams, sähköinen kokous
Aika: 3.6.2022, klo 13–14.15
Kutsuttuina: Hormia-Poutanen, Kristiina; Nousiainen-Hiiri, Virva; Savinainen, Päivi; Selkee, Johanna kello 13.45 asti; Vänttinen, Katri
Paikalla lisäksi: Sivulainen, Suvi: projektipäällikkö, kokouksen sihteeri; kohta 4: Laitinen-Kuisma, Seija: projektiasiantuntija, kirjastojen verkostoyhteistyö

1. Kokouksen avaus

Katri Vänttinen avasi kokouksen kello 13.04.

2. Edellisen kokouksen pöytäkirjan hyväksyminen

Hyväksyttiin 28.3.2022 kokouksen pöytäkirja.

3. Ohjausryhmän kokoonpano

Virva Nousiainen-Hiiri esitteli ajankohtaista tilannetta. Todettiin, että Suomen kustannusyhdistys ja Kirjailijaliitto eivät toistaiseksi osallistu ohjausryhmään. Kustantajien ja kirjailijoiden kanssa tehdään yhteistyötä mm. työryhmätyöskentelynä, joka alkaa kesäkuun aikana. Muistutettiin FinELibin asiantuntemuksesta ja todettiin, että sisältöalan asiantuntijaryhmä, jossa on myös mm. FinELibin edustus työskentelee työryhmätyön rinnalla. Tilanne on päivitetty hankesuunnitelmaan.

Todettiin, että ohjausryhmän kokoonpano on nyt selvillä ja kirjastopalvelujen johtaja Katri Vänttinen tekee siitä viranhaltijapäätöksen. Päätettiin, että e-kirjastohankkeen omistaja Virva Nousiainen-Hiiri toimii ohjausryhmän puheenjohtajana.

Päätettiin että ohjausryhmän esityslistat ja muistiot julkaistaan hankkeen verkkosivuilla.

4. Kirjastojen omistajuus ja organisaatiomalli

Projektiasiantuntija Seija Laitinen-Kuisma esitteli kirjastojen osallisuutta ja organisoitumista. Seuraavaksi kartoitetaan kokoelma- ja valintatyön nykyistä määrää ja työstetään työnjakoa e-kirjaston ja paikalliskirjastojen välillä.

Kristiina Hormia-Poutanen esitti kysymyksen kustannusten muodostumisesta jatkossa ja niiden mahdollisesta noususta. Todettiin, että tarkkaa tietoa tästä ei vielä ole, mutta päällekkäisen työn karsimisesta ja useiden käyttöliittymien poistumisesta toivotaan osaltaan säästöjä. Vaikka henkilöstökuluista ei tulisi suoraa säästöä, niin yhteisen työmäärän kartoitus on tärkeää. Päivi Savinainen totesi, että kirjastokentällä odotetaan tietoja kustannuksista ja kohtuullista kustannustasoa. Ehdotettiin siirtymävaihetta vuodelle 2024.

5. Ajankohtaista etenemisestä

Valmistellaan teknologiapilottia teknologia-arkkitehtuurin toiminnasta kahdella jo aiemmin tunnistetulla alustalla. Yhteinen e-kirjastotunnus on suunniteltu.

Hankkeen kirja-alan digimuutokseen keskittyvä seminaari järjestetään 21.9. iltapäivällä Oodissa. Kirjastokaista striimaa tilaisuuden.

Todettiin, että Sanni Grahn-Laasonen on kutsunut projektipäällikön 9.6. pyöreän pöydän tilaisuuteen.

Nostettiin esille rahoitustarve. Todettiin, että kirjastolaki ja perusoikeudet ohjaavat kirjastoja niin sähköisen kuin fyysisenkin aineiston tarjoamiseen. Sivistyksellisten perusoikeuksien näkökulmasta tarvitaan yhdenvertaista e-kirjastoa toteuttamaan osaltaan aineistojen monipuolista saatavuutta ja monipuolisten lukutaitojen tukemista.

6. Käsiteltiin hankkeen projektiluokitus ja riskianalyysi

Projektin omistaja pyysi projektipäällikköä esittelemään hankkeelle tehdyn riskiarvion ja määritellyn kompleksisuuden (ABC-luokitus). Projektiluokituksessa hanke on kompleksisuutensa ja laajuutensa osalta A-luokkaa.

Tarkennettiin joitain riskiarvion todennäköisyyksiä ja vaikuttavuutta: kirjastojen liittymättä jäämisen riskin todettiin olevan alempi. Esitettiin myös kysymys siitä, onko kirjasto- ja kuntakenttää mielekästä esittää arviossa erikseen.

Esitettiin myös, onko kustantajavaikutus 5, sillä kaikkea aineistoa ei saada käyttöön nytkään, joten toimiva kuntien yhteinen e-kirjasto voidaan mahdollisesti toteuttaa, vaikka aivan kaikki eivät olisi mukana.

7. Seuraava kokous

Todettiin, että syyskaudelle olisi hyvä saada kolme kokousta. Seuraavan kokouksen ajankohta jäi avoimeksi.

8. Muut asiat

Tekijänoikeusasiat ja e-kirjaston tilanne olisi hyvä esitellä Kuntaliiton Kulttuurijohtajien tapaamisessa syksyllä.

Kimmo Tuominen aloittamassa Ylikirjastonhoitajana Kansalliskirjastossa nyt.

9. kokouksen päättäminen

Puheenjohtaja päätti kokouksen kello 14.07.