E-kirjastohankkeen ohjausryhmän pöytäkirja 28.3.2022

Ohjausryhmän kokous 28.3.2022

Paikka: Teams, sähköinen kokous
Aika: 28.3.2022, klo 15–16
Kutsuttuina: Hormia-Poutanen, Kristiina; Savinainen, Päivi; Selkee, Johanna; Vänttinen, Katri; Nousiainen-Hiiri, Virva; Suomen Kustannusyhdistyksen ja Suomen Kirjailijaliiton edustajat
Paikalla lisäksi: Sivulainen, Suvi: projektipäällikkö kohta 3; Haatainen, Marjo: kokouksen sihteeri; kohta 4. Tuomikoski, Anna: projektiasiantuntija, kustannusala

1. Kokouksen avaus

Valittiin kokouksen puheenjohtajaksi Katri Vänttinen. Puheenjohtaja avasi kokouksen.

2. Ohjausryhmätyön tarkoitus ja jäsenten roolit

Ohjausryhmien vahdinvaihtotapaaminen 10.2.2022, muistio.

3. Hankkeen suunnittelu ja hankekuvauksen hyväksyminen

Projektipäällikkö esitteli projektisuunnitelmaa. Todettiin hankkeen aikataulun olevan tiukka. Virva Nousiainen-Hiiri kertoi aikataulun olevan riippuvainen mm. kuntien e-hankintojen aikatauluista. Todettiin, että kuntien liittymispäätöksiä ja vuoden 2024 budjetointia varten oleva informaatiopaketti olisi tarpeen olla tiedossa maaliskuussa 2023. Hallintomallin suunnitteluun, mm. kuntien kysymyksiin varautumiseen ehdotettiin omaa tukiryhmäänsä. Hyväksyttiin hankeidean ja tavoitteet sisältävä hankekuvaus.

4. Kustantajien ja kirjailijoiden näkökulmia

Projektiasiantuntija Anna Tuomikoski esitteli jo kontaktoimiensa tahojen näkökantoja e-kirjastoon. Yleisillä kirjastoilla on tällä hetkellä haasteita e-aineistojen saatavuudessa. Kirjailijat suhtautuvat e-kirjastoon myönteisesti, mutta korostavat lainauskorvauksen merkitystä. Kustantajia mietityttää e-kirjaston vaikutukset liiketoimintaan. Keskusteltiin kirjastojen roolista suhteessa lukuaikapalveluihin ja todettiin tilanteen olevan haasteellinen.
Aika loppui kohdan 4 jälkeen ja päätettiin siirtää muut kohdat myöhemmälle.

5. Käsitellään hankkeen projektiluokitus ja riskianalyysi

Projektin omistaja esittelee hankkeelle tehdyn riskiarvion ja määritellyn kompleksisuuden (ABC-luokitus). Päätettiin siirtää asia seuraavaan kokoukseen.

6. Seuraava kokous

Touko-kesäkuulle kaavaillusta kokouksesta on Doodle. Sovittiin, että laitetaan viestiä ja sovitaan kokousaika mahdollisimman nopeasti.

7. Kokouksen päättäminen

Kokous päättyi klo 16.00