Tapahtuma- ja ideapankki

puoli päivää
alle 100€
Kuvaus ja tavoite

Lapsille ja varhaisnuorille suunnattu iltapäivän mittainen tapahtuma syysloman aikaan. Tapahtuma sisälsi seuraavat toiminnat: pelaamista (voittajat palkittiin), valomaalausta, DJ workshop, Hullunkurisia potretteja -kuvauspiste, pinssipiste ja kasvomaalausta. Tavoitteena tarjota lapsille hauskaa syyslomatoimintaa ja tutustuttaa heitä kirjaston henkilökuntaan. Tapahtumassa välipalatarjoilu.

Suositeltava ajankohta
Syysloman tai talviloman aikana, esim. klo 14-18.
Toimijat ja yhteistyötahot
- suunnittelu 1 hlö
- pajassa paikalla 2-3 kirjaston työntekijää
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Kasvomaalauksia varten värit ja pensselit. Pelipistettä varten videotykki, valkokangas ja pelikonsoli. Pinssipisteeseen pinssikone, sakset ja poistolehtiä. Valokuvauspisteeseen kamera sekä rekvisiittaa (peruukkeja, hattuja etc). Dj workshoppiin tarvittavat laitteet.
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
- ei tarvita
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

1. Tapahtuman sisällön suunnittelu kirjastohenkilökunnan taitojen perusteella (millaisia toiminnallisia pisteitä tulee)
2. Mahdollisesti sponsorin pyytäminen kuvauspisteen rekvisiittaa varten (meillä oli Pilailupuoti).
3. Pajan aikataulutus ja mainoksen teko (mainokseen sponsorin logo).
4. Mainosten jako alueella laajasti sekä verkossa. Mainos myös lähikoulun Wilmaan.
5. Materiaalien,tarjoilujen ja palkintojen osto.
6. Tapahtuman käynnistäminen.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
1 kk ennen tapahtumaa, että ehditään hyvin mainostaa.
Tiedotus
- mainosjulisteet ja flyerit kirjaston tiloihin, kouluihin, nuorisotalolle ja alueen ostarille.
- verkkomainonta: kirjaston fb-sivut ja verkkosivut, koulun Wilma. Tapahtumasta mainos myös Metro-lehden välissä olevaan syysloma-tiedotelehteen.
Muuta huomioitavaa
Pelipisteellä on hyvä olla vetäjä koko tapahtuman ajan, että kaikki halukkaat pääsevät pelaamaan. Pelivalinnoissa hyvä huomioida myös tytöt.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Tila on hyvä sisustaa teeman mukaisesti. Kirjaston tiskille tiedotus tapahtumasta muita asiakkaita varten. Lopuksi hyvä varata tarpeeksi aikaa siivoamiselle, esim. pinssipiste on sotkuinen.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Myllypuron mediakirjasto (osana Osaavat verkostot -hanketta)
Anki Mölläri, anki.mollari(a)hel.fi, Mika Keijonen, mika.keijonen(a)hel.fi